Afscheid van Suriname! - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Ilse Sprik - WaarBenJij.nu Afscheid van Suriname! - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Ilse Sprik - WaarBenJij.nu

Afscheid van Suriname!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

28 Juni 2008 | Suriname, Nieuw Nickerie

Heey Nederlanders:P,
En dit is dan alweer mijn allerlaatste bericht uit Suriname, snik snik. Heb al afscheid genomen van het ziekenhuis helaas zo raar dat je straks weg gaat je hebt hier zo lang gewoond, en veel mensen leren kennen. Ik zou mijn laatste week nog even voor jullie beschrijven.
Mijn eindevaluatie was trouwens helemaal goed gegaan, nog even het officiële gedeelte afgerond met de papieren voor in Nederland, zodat ik straks mooi naar mijn laatste leerjaar kan gaan.

Broodje gehaktbal:
Nadat ze al zo vaak voor ons hadden gekookt, en zo heerlijk. Wilde Marlon en ik iets terug doen. Ze hadden al zo vaak gevraagd naar ‘iets’ Nederlands. Omdat ze niet zo van stampotten en aardappels houden dachten wij aan een broodje gehaktbal. We moesten het alleen wel van kippen gehakt maken omdat hier veel mensen geen runder gehakt eten. De vorige avond stonden Marlon en ik al in de keuken te ploeteren om voor het eerst zelf gehaktballen te maken. Na een groot gedeelte van het pakje boter in de pan gedaan te hebben, begon het er op te lijken. Maar nog niet zoals mijn oma ze altijd maakt. De volgende dag, begonnen ze natuurlijk al om 10u te eten, want ja dan is het echt al lunch tijd hier. Ze vonden het lekker, maar wel raar. En zeker wanneer je zegt hoe weinig kruiden je hebt gebruikt, hier gooien ze overal veel zout in, echt veel. Ze deden er wel een beetje peper bij, maar ja het blijven Surinamers hè. We hadden alleen voor de kinderafdeling gemaakt, maar zelfs de Engelse dokter en een hoofd broeder kwamen eten, ze vonden het lekker en hadden nog nooit zoiets typisch Nederlands gehad zei die Engelse dokter. Ik nam er zelf ook nog maar een want had nog niet geproefd, het was wel lekker alleen kippengehakt smaak wel anders.

Bara’s en roti gemaakt bij collega:
Een collega had al vaker gezegd dat ze wilde dat we een keer bij haar thuis kwamen. Ze woont bij ons in de straat, en ze had ons uitgenodigd dus we zijn daar ’s avonds naar toe gegaan. We hebben geleerd bara’s te maken, dat is typisch Hindoestaans. En ze zijn heerlijk. Het is wel even oefenen hoor, het lijkt zo makkelijk. Later hebben we ook nog Roti gemaakt… heerlijk! Dat blijft lekker. Ze had ook tamme papegaaien, die waren zo schattig wanneer het donker was kwamen ze binnen haha en gingen dan naar hun slaap kamer. ’s Avonds gingen we weer terug, het was maar een stukje naar ons huis.

Laatste dag in het ziekenhuis:
Voor de laatste dag in het ziekenhuis hadden we voor iedereen Baka bana besteld daar zijn ze hier gek op, en ik inmiddels ook! We gingen ze rond 10u al ophalen. We bedankte zo iedereen en gingen bij veel mensen langs, ze waren allemaal nog steeds zo enthousiast als in het begin. Op het laatst gaven ze je ook allemaal een brasa (knuffel). We hebben nog een paar foto’s gemaakt. Ik vond het wel een fijn afscheid omdat iedereen toch betrokken was, maar wel raar dat je nu echt weg bent.

We zijn gisteravond nog uiteten geweest met de buren, en we gaan zo nog wat drinken met de fysiotherapeut van het ziekenhuis. Daarna nog lekker met zijn 3en uiteten om het goed af te sluiten. We vertrekken maandag morgen om 6u naar Paramaribo. We blijven daar nog een dagje, om nog even lekker te shoppen en gaan vroeg slapen. Want…. de volgende ochtend vertrekken we rond 3u naar Zanderij, en om half 7 vertrekken we naar…. Curaçao!! De ouders en zusjes van Michelle gaan al iets eerder en komen ons dan van het vliegveld daar halen.

Ik hoop nog een bericht te plaatsen vanuit Curaçao, want wil jullie natuurlijk wel laten zien hoe lekker weer het daar is;) Hoop daar ook nog even wat extra bij te kleuren, om mijn bruine kleur helemaal af te maken.

Tot mijn volgende bericht vanaf Curaçao! Veel liefs, kusjess

  • 28 Juni 2008 - 17:51

    Eelco:

    Leuk verslag lieverd..Maar die foto's zijn ECHT geweldig..wat een natuur..Zo mooi!

  • 28 Juni 2008 - 17:52

    Eelco:

    Leuk verslag lieverd..Maar die foto's zijn ECHT geweldig..wat een natuur..Zo mooi!

  • 28 Juni 2008 - 18:24

    Doreen:

    Voor jou is de laatste week ook goed verlopen, dus kun je tevreden zijn!!
    Enne dan zien we jullie dinsdagmoregen in Willemstad!!!
    Tot dan !
    lieve groeten van de mama van Michelle en de rest

  • 29 Juni 2008 - 08:17

    Henk En Anny:

    Fijn dat de laatste week ook goed verlopen is en dat je je stage hebt behaald. Proficiat. Het zal wel even raar zijn als je maandag je huis in Nickerie verlaat. Maar gelukkig zal de vakantie op Curacau dat weer wat verzachten. Veel plezier daar. Groetjes van Henk en Anny ouders van Marlon.
    PS. Wat was het een mooie tijd op de Wonoboto vallen hè, nu ik de foto's weer zie krijg ik heimwee naar daar.

  • 29 Juni 2008 - 17:43

    Papa En Mama:

    hoi Ilse
    Afscheid nemen is altijd moeilijk, zeker na zo´n tijd. Je gaat je hechten aan de dingen daar.Fijn dat je alles goed hebt afgerond en wat leuk een broodje gehaktbal.
    Wij zijn zoals je weet weer thuis en kunnen je nu weer verder volgen.
    Geniet van je welverdiende vakantie, dikke kus van ons.

  • 29 Juni 2008 - 18:23

    Aline (en Dick):

    Ha die Ilse
    Wat gaat de tijd snel! Zo praat je nog volop over de plannen om naar Suriname te gaan, en zo zijn die 3 maanden al weer voorbij en kun je nog even relaxen op Curacao. Zo te lezen, en te zien op de foto's heb je een geweldige tijd gehad. En straks nog lekker zomervakantie in Nederland. Veel plezier nog de komende weken en tot ziens maar weer.Behalve dat ik nu heel nieuwsgierig ben naar je Surinaamse kookkunsten, ben ik ook wel benieuwd naar de nieuwe variant van de "oma-ballen", de Surinaamse-Ilse-ballen :-)

  • 02 Juli 2008 - 16:55

    Anneke:

    Aan al het moois komt een einde. Fijn om te lezen dat je een te gekke tijd hebt gehad.
    Door het lezen van jouw verslagen en het zien van de foto's heb ik Suriname nu zeker op mijn wish list gezet. Wat een mooi land zeg.
    Maar nu eerst nicaragua, costa rica en panama ;)
    We zien elkaar met Extrema. Groetjes Harl en Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Hoi Hoi, Ik ga stage lopen van 25 maart tot ongeveer 1 juli in Nieuw Nickerie in Suriname. Mijn stage vindt plaats in het streekziekenhuis Nickerie, ik zal daar werkzaam zijn als eind 3de jaar verpleegkundige. Ik ben onwijs enthousiast en heb er zin in.. Groetjes Ilse

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 36295

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 25 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: