Ik ben er nu echt - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ilse Sprik - WaarBenJij.nu Ik ben er nu echt - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ilse Sprik - WaarBenJij.nu

Ik ben er nu echt

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

28 Maart 2008 | Nederland, Amsterdam

Hey Hey,

Hier alweer een berichtje vanuit het warme Suriname. Het gaat alweer een stukje beter met me. Ik was namelijk eergisternacht heel ziek geworden, de overgang met het Nederlandse eten en hier is toch best groot. Ze hebben hier genoeg en je hoeft ook echt niet te verhongeren alleen is het allemaal net even anders.

Eergisteravond, whaa toen zat er weer een kikker op mijn slaapkamer. Volgens mij was dit dezelfde als die ochtend toen ik wakker werd en hij op langs me op mijn nachtkastje zat. We hebben besloten hem maar Harrie de kikker te noemen, alleen wisten we toen nog niet dat er nog veel meer kwamen. Gelukkig hebben we hem in een potje weer buiten kunnen zetten. Ik hou nu goed de deuren van mijn slaapkamer dicht en letten er extra goed op. Maar ik heb het gevoel dat ze via de wc binnenkomen (misschien via het riool of zo). Trouwens toen we ’s avonds onze fietsen binnen gingen zetten zag ik toch zo’n grote kikkers whaa van die mega grote BIG mama’s. Ik zet dus voortaan op tijd mijn fiets binnen haha.

De koffer van Marlon konden we gister gaan ophalen in Paramaribo. We hadden eerst nog even wat water ingeslagen bij onze supermarkt op de hoek. Om 1 uur kwam Fariek ons halen om weer de lange reis naar Paramaribo te maken. De reis was dit keer extra mooi omdat het nu ligt was. Heb nu nog een mooiere indruk van Suriname gekregen. Tijdens de reis zag ik langs de weg een bak staan met bloedworst, kuikenvlees minden in de zon, pff als dat maar goed gaat.
Op het vliegveld moest Marlon haar koffer ophalen, dit duurde natuurlijk ook weer lang en moest weer op allerlei andere plekken. Uiteindelijk was de koffer er dan. Met Fariek had ik het over het verschil met Nederlanders en Surinamers, hij vertelde dat Nederlanders Bakra’s worden genoemd;) haha dat betekent de blanke. Ik had het met hem ook over de hun taaltje en ons taaltje, de Surinamers vinden dat wij een aardappeltong hebben! Dus of te wel ik ben een Bakra met een Aardappeltong:p.

Nog iets grappigs. Seline (= de vrouw die alles regelt rondom ons huisje, bij haar kunnen we ook terecht met vragen) vroeg ons even met haar mee te komen achter ons huisje, daar zagen we een bult met afval, lege flessen water, tasjes enz. Mijn eerste indruk was dat ze ons duidelijk wou maken dat we niet zomaar ons afval weg moeten gooien. Maar haha dit was alleen niet zo, in Nickerie is het zo dat iedereen hun afval achter hun huis op straat gooit. De reden hiervan was vertelde Seline dat hier in Nickerie

Vanochtend lekker gefietst naar de markt, weer lekker vers fruit gekocht. Op de fiets er naar toe en op de markt hoor je echt aan alle kanten, getoeter, schatje, poppetjes, goede morgen dames (en dan met hun accent) enz. Ik kan er zelf wel om lachen. Op de markt verkochten ze ook verse vis, nou verser kan het niet. De vissen bewogen nog met hun mond. Ook stonden er bakken met kuikentjes, echt mega veel in 1 bak gepropt.

De afstand met ons huisje en het centrum valt echt reuze mee. We dachten en hadden gehoord dat dit veel langer was. Ons huisje ligt aan een zandweg en als die af fietst kom je al op de hoofd weg. Denk dat het nog geen 10 minuutjes fietsen is, en het ziekhuis zo ongeveer een dik kwartier. Maar geloof me met deze hitte wil je ook echt niet meer fietsen.

Nog 1 klein nieuwtje waar ik super blij mee ben, ik ben al iets verkleurd YES. Het viel me zelf eerst niet zo op, het is ook nog maar een beetje hoor. Op naar het net zo bruin worden als de Surinamers;)
Begin nu langzaam aan te settelen, heb nu echt het gevoel: Ik ben er nu echt.

Thanks voor de berichten, even kijken of het met de foto’s lukt dan hebben jullie een betere indruk hoe alles er hier uitziet.

Kusjes

  • 28 Maart 2008 - 17:30

    Aline En Dick:

    Hoi Ilse,
    Jouw berichtje komt echt vers van de pers. Ik was net bezig op jouw site om alle nieuwtjes te lezen. Wat een stress zeg, de heenweg. Kan me levendig voorstellen dat er dan even tranen biggelen. Leuk hé, die cultuurshock. Ander eten, andere beestjes, andere manier van met dieren omgaan. Maar daar wen je wel aan hoor (behalve de lucht van vers vlees op een bloedhete markt). Als je terugkomt ben je vast een bruine aardappel. Veel plezier. En als je echt last krijgt van je darmen: Coca-Cola drinken! Een liter per dag minimaal. Schijnt alle bacteriën te doden.

    Groetjes van de boerderij waar heel binnenkort jonge geitjes geboren gaan worden (ik denk dit weekend!!!!)
    Aline en Dick

  • 28 Maart 2008 - 17:43

    Dick:

    Hoi Ilse,

    Je weet toch wel wat er gebeurd als je een kikker kust?

    Wel, in jouw situatie verandert ie vast in een hele dikke surinamer ...haha

    Veel plezier, Dick

  • 28 Maart 2008 - 17:51

    Doreen:

    Jammer dat je je even niet lekker voelde en dat jij nu net iedere keer die kikkers moet treffen!!! Bij Michelle lees ik niets over beesten!!
    Goed te lezen dat jullie je al een beetje 'thuis' beginnen te voelen!!!
    Op naar het volgende avontuur..ennne tot schrijfs!
    groetjes van Willem, Doreen, Danique en Esmée

  • 28 Maart 2008 - 18:36

    Henk En Anny:

    Wat fijn dat je weer een beetje opgeknapt bent. Leuk om jullie berichten samen te lezen zo krijgen wij een erg compleet verhaal. Geniet maar van je vrije dagen en zorg dat je maandag fit kunt beginnen met je stage.
    Groetjes Henk, Anny, Rob en Coen.

  • 28 Maart 2008 - 18:41

    Papa En Mama:

    hoi Ilse
    Fijn te horen dat je, je alweer wat beter voelt.leuk de verhalen die je schrijft. Zijn jullie al in / bij het ziekenhuis geweest ?
    Wel lekker dat warme weer hier regent het.Geniet nog maar even van je vrijetijd wat wie weet hoe hard als je straks moet werken, hahaha.
    Je moet de groetjes hebben van vele vrienden, heb je de site doorgegeven.Dus dat wordt extra internet tijd om alle berichtjes te lezen.

    Zo dat was het weer voor even, dikke kus,
    van papa en mama

  • 29 Maart 2008 - 16:48

    Linda:

    hallo meisie,
    leuk dat je het na je zin hebt.
    ieeek al die kikkers haha. marja daar zul je wel aan wennen:P
    leuk dat je een verhaaltje hebt geschreven en ik volg je op de voet.
    geniet ervan!
    groetjes x lin

  • 29 Maart 2008 - 18:28

    Eelco:

    Heel leuk om de eerste foto's te bekijken! En prachtig om je zonnige koppie te zien, heel mooi :)

    kus Eelco

  • 30 Maart 2008 - 08:21

    Papa En Mama:

    Ilse , we wensen je heel veel succes morgen met je eerste stage dag, Groetjes en een dikke kus.

  • 30 Maart 2008 - 11:16

    Frans En Gerda:

    Hé die Ilse, hier effe 'n berichtje uit Best. We hebben je site gelezen, keileuk die verhalen. Zijn vrijdag effe bij Henny geweest en het hele verhaal gehoord over jullie spannende avontuur op weg naar Schiphol. Alles is gelukkig toch nog goed gekomen en konden jullie met z'n drieen reizen.
    Jullie zitten trouwens keileuk te wonen daar in Suriname, zo'n huiske zou ik ook wel willen hebben, gezellig ingericht, daar houden jullie het vast héél goed uit.
    Wij wensen je hartstikke veel plezier en succes met je stage (ook voor de andere twee meiden)en zijn zeker van plan om je verhalen te lezen en zo nu en dan een berichtje te sturen. Blijf alle drie gezond en geniet van al die maanden dat jullie daar zijn.
    Hoe vond je trouwens het boekje dat je gekregen hebt van familie, vrienden en kennissen? Ik had het van tevoren al door mogen kijken bij Nicole en wil even een pluim geven aan de makers van het boekje.

    Veel liefs en dikke kus van Frans en Gerda xxx

  • 30 Maart 2008 - 11:20

    Gerda:

    Ilse, ik heb de foto's effe goed zitten bekijken maar volgens mijn zijn het Surinaamse stieren die voor het huis doorlopen, d'r hangt namelijk iets flossigs onder. Ha, ha, ha

  • 30 Maart 2008 - 14:46

    Nicole:

    Veel succes morgen op je eerste stage-dag!
    Ben benieuwd naar je verslag!
    Leifs van Nicole

  • 31 Maart 2008 - 17:46

    Bert & Astrid:

    Hoi Ilse! Fijn dat je al een beetje ingeburgerd bent! Dus je hebt nu al een huisdier? Het fietspad zat hier vrijdagavond met de regen ook helemaal onder de kikkers, ik moest echt uitkijken waar ik liep en onze Iwan had het niet echt in de gaten. Lekker hoor dat je al iets verkleurd bent! Leuk hoor de foto's, kunnen we het niet alleen via de verhalen maar ook via de foto's volgen. Veel succes met stage! Groetjes Bert en Astrid

  • 01 April 2008 - 17:21

    Dees John Caro Lot.:

    Hoi Ilse en de andere meiden. Kei leuk
    zo'n site waar je alles kunt volgen!
    Ik hoop dat je inmiddels een beetje gewend bent in Suriname. Een leuk huis trouwens! Van Charlot moet ik zeggen:
    1 april, kikker in je bil!!!!!
    Grapje natuurlijk, maar dat mag op
    1 april.

    Tot de volgende keer en de groeten aan de rest.

    Dees, John, Carolien en Charlot.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Hoi Hoi, Ik ga stage lopen van 25 maart tot ongeveer 1 juli in Nieuw Nickerie in Suriname. Mijn stage vindt plaats in het streekziekenhuis Nickerie, ik zal daar werkzaam zijn als eind 3de jaar verpleegkundige. Ik ben onwijs enthousiast en heb er zin in.. Groetjes Ilse

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 36316

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 25 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: