Surinaamse gewoontes en eerste werkdag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ilse Sprik - WaarBenJij.nu Surinaamse gewoontes en eerste werkdag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ilse Sprik - WaarBenJij.nu

Surinaamse gewoontes en eerste werkdag

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

02 April 2008 | Nederland, Amsterdam

Langzaam begin je een beetje te wennen aan de warme temperaturen:) Je moet gewoon net als de Surinamers niet te veel willen ondernemen, ’s middags een dutje gaan doen, er is bijna niemand op straat tussen 2 en 5 uur. Ze wensen je ook welterusten ’s middags en rond 5 uur komt iedereen weer tot leven. Te vergelijke met de siësta in Spanje en zo. Mm onze hangmatten zijn er nu ook! Heerlijk lekker in geslagen. Heb me nu al meteen aan de Surinaamse gewoonte gehouden;)

Weekend:
Vrijdag waren we wat aan het fietsen Michelle had pech met haar trapper en meteen werd er gestopt, ene Richard uit de omgeving schoot te hulp. Hij vroeg al meteen naar ons nummer enz. (wat we natuurlijk niet geven). De Surinamers zijn in dat opzicht wel heel direct, nodige je voor van alles uit. Zaterdag vroegen we aan Seline of al die aanbiedingen gewoon als gastvrijheid zijn of dat ze meer van ons verwachten. Seline maakte een hele diepe indruk en zei (met zo’n Surinaams accent) Die Surinaamse mannen zijn niet te vertrouwen. Ze maakte nog een paar schuddende bewegingen en zei ze liegen allemaal en gaan allemaal vreemd. Zo grappig hoe ze dit vertelde, we moesten maar nooooit aan een Surinaamse man gaan, was niks.
En ja hoor zaterdag middag stond Richard al op de stoep om een paar “biertjes” te gaan drinken, aahum dus niet!!, die hebben we maar geprobeerd zo goed mogelijk af te poeieren. Hoop niet dat dit een dagelijks ritueel gaat worden haha, want voor als nog is het een getoeter van jewelste als we naar het dorp fietsen.

Seline en haar dochter hadden ons ook een leuke rondleiding gegeven door het dorp, alle leuke plekjes laten. Nickerie is best rustig maar wel echt prachtig. Ze heeft ons de lokale sport vereniging laten zien, we willen contributie gaan betalen en dan kunnen we met de mensen daar mee gaan doen aan een sport die we leuk vinden. Binnenkort begint salsa les en aerobics (op Surinaamse muziek;)) leek ons ook wel leuk. Na een tijdje zijn we even op een terrasje bij gaan komen met een drankje.

Zondag avond waren we naar uitgenodigd om mee te gaan de kerk. Dit leek me wel een super leuke ervaring want je hoort altijd dat ze veel zingen en dansen in de kerk. Mijn verwachtingen werden ook waar. Toen we aankwamen werd er al volop gezongen en gedanst. Echt prachtig om te zien hoe die mensen zo om gaan in de muziek. Ze wilden weten wie we waren dus moesten we onszelf ook nog even voorstellen aan iedereen in de dienst. De dienst werd gehouden in het kindertehuis. Er zaten veel kinderen bij de dienst, de meeste van deze kinderen zijn wees, ze wonen in het kindertehuis en wachten op een eventuele adoptie. Ik sprak ook met een meisje die haar beide ouders verloren had, ze woonde hier nu al 4 jaar en had het er wel naar zin, ze moest haar kamer wel samen met een ander meisje delen. Het gelovige gedeelte van de mis vond ik wat minder, het was een pinkstergemeente en gingen overal wel heel diep opin. Ondanks dat bevatte de dienst toch ook wel weer de nodige dosis humor, net of ik naar een aflevering van Raymond is laat aan het kijken was;)

Stage:
Maandag was mijn eerste werkdag in het streekziekenhuis van Nickerie. Ik vond het moeilijk wat ik moest en kon verwachten. We werden opgevangen door Seedo (een soort afdelingshoofd) met hem spraken we onze stagetaken door. Later kregen we een rondleiding door het ziekenhuis, het leek wel of ik de koningin was al die handen die je dan schud want we werden echt aan iedereen voorgesteld geen enkele functie werd overgeslagen. Er zijn zeg maar 3 afdelingen, een mannenafdeling, vrouwenafdeling en een kinderafdeling. Ik zou eigenlijk naar de kinderafdeling gaan alleen omdat ik nog steeds verkouden vonden ze het verstandig dat ik naar de vrouwenafdeling ga. We wisselen toch van afdeling dus volgende maand zou ik waarschijnlijk wel naar de kinder- of de mannenafdeling gaan. Mijn eerste indruk van de afdeling is positief, de collega’s zijn echt enorm in je geïnteresseerd. Ze willen veel weten over Nederland, jezelf enz. De afdeling zelf en de materialen zijn wel totaal anders, heb soms het idee dat ik 50 jaar terug in de tijd ga, alles doen ze nog op de ouderwetse manier. Ze hebben ook niet echt dossiers, maar werken nog echt met papierwerk in snelhechters. Wanneer je iets nog hebt gedaan willen ze je dit meteen laten doen en laten zien. Zo heb ik al binnen een paar uur dat ik er was, 2 ecg’s afgenomen, denk dat ze dan in Nederland niet zo snel doen, dan moet je vaker meekijken en meer weten wat je doet enz. Vind het fijn dat ik goed werd opgenomen, we zullen zien hoe het verder verloopt. ’s Avonds zijn we om te vieren dat onze eerste stage dag erop zat uit eten gegaan, chinees. Ik dacht ik bestel eens een keer iets anders als kip, dus denk neem varkensvlees met pinda stond er, dit bleek alleen iets heel anders te zijn totaal niks met pinda saus. Ach ja op zich smaakte het wel, maar had eigenlijk meer gehoopt op saté. Er zijn hier nog genoeg restaurantjes dus volgende keer beter.

Mijn tweede werkdag ging ook goed, heb kennis gemaakt met de ochtendzorg haha of wel te hier soppen ze alleen bedden en maken ze ze weer op. De collega’s zijn nog steeds erg gezellig, vragen nog steeds heel veel aan je en willen van alles weten. De werkstructuur is gewoon heel anders, ze zeggen dat ze weinig personeel hebben, ik vind dat dat wel meevalt maar ze doen gewoon alles samen en zooo langzaam. ’s Middags wanneer ze niks te doen hebben zitten ze gewoon te zitten en te wachten tot dat de tijd voorbij gaat. Wel apart want in Nederland ben je constant aan het werken en wanneer je even niks doet kijkt meteen iedereen je raar aan. De omgang met patiënten is ook heel anders allemaal wat zakelijker, daar moet ik nog steeds wel aan wennen.

Maar het gaat allemaal goed. Zou wel blij zijn als het weekend is lekker even uitrusten en misschien dan zwemmen.

Trouwens voor wie mijn een kaartje wil sturen!!!
Mijn adres is gewoon mijn naam en dan Jokhoeweg 28, Waldeck te Nieuw Nickerie.

Nog even iets grappigs we reden net opweg naar het internet cafe. Opeens werden we aangegehouden door de politie. Ze zaten gewoon enorm te sjansen, vroegen hoe het met ons ging haha dat zou in Nederland echt niet kunnen. Ze zeiden op het eind wel dat we niet meer langs elkaar mochten fietsen (niet dat we dit deden maar goed) We hebben dit advies maar keurig opgevolg:P

Bedankt voor de lieve berichten. Ik houd jullie op de hoogte.

Xxxxxxxies

  • 02 April 2008 - 07:31

    Henk En Anny:

    Hallo Ilse wat fijn om te lezen dat het jou ook alles goed gaat. We blijven alledrie jullie weblog lezen want we komen er achter dat jullie alle drie een eigen verhaal hebben. zo blijven we erg goed op de hoogte. Raar he dat je in het ziekenhuis al zoveel verantwoorde taken krijgt en op een andere tijd weer niets te doen hebt. Hopelijk verlies je je werklust niet. Nog heel veel plezier toegewenst.
    Ouders van Marlon

  • 02 April 2008 - 07:43

    Papa En Mama:

    hoi Ilse
    Wat leuk om te lezen hoe je het allemaal ervaard. We vinden het fijn dat je eerst op de vrouwenafdeling werkt, kindjes begrijpen vaak de dingen nog niet en dat is dan zo zielig.Nu kan je eerst een beetje wennen aan alles in het ziekenhuis.Verder genieten jullie geloven we wel van alle aandacht. Dit mag ook ,maar ilse kijk een beetje uit met die jongens daar ( maak Eelco maar niet te jaloers , grapje ).

    Werkse nog een paar dagen en dan is het vrije weekend super fijn.

    Dikke kus, papa en mama. En een dikke knuffel van opa en oma.

  • 02 April 2008 - 09:10

    Doreen En Willem:

    Nou Ilse, doe en denk als de Surinamers en breek het lijntje niet, doen zij ook niet. Ik denk dat het dan goed vol te houden is, dat werken in het ziekenhuis!!
    Leuk dat jullie de politie ook al op de hand hebben, jullie worden straks nog beroemd,daar!! Nu nog in de krant,hahaha!!!
    Blij dat jullie het goed met elkaar kunnen vinden en wacht op je volgende verhaal!!
    groetjes, ouders van Michelle

  • 02 April 2008 - 12:56

    Eelco:

    Met afschuw moet ik kennisnemen van alle aandacht die je krijgt ;)

    Dikke kus van mij!

  • 02 April 2008 - 18:24

    Marleen:

    ha neger!haha
    maar gelukkig dat je weer beter bent:)haha jullie zijn maar sjans ballen die richard en dan ook nog die politie agenten!
    jammer dat je niet op de kinderafdeling mag komen maar je komt er nog wel!
    echt vet dat jullie eigelijk al best veel mogen doen.. bedde schrobben enzo haha nee
    maar die kerk haha echt vet! echt zo in zon film:P hadden jullie ook mee gedanst?
    maar dat sporten trouwens ook rlxt..dat ze dat daar hebben..
    maar nog veel plezier en ik zie het nog wel
    liefs kuss marleen

  • 02 April 2008 - 19:44

    Chris En Agnes:

    Leuke verhalen weet je te vertellen Ilse. Fijn om te lezen dat het je goed af gaat daar.Toch wel een ander leven als wij dat zo moeten geloven. Zoals je weet heb ik een collega waar ik veel mee optrek die uit de omgeving komt waar jij nu bent.Hij weet mij altijd wel leuke verhalen te vertellen uit de tijd daar hij daar is groot geworden. Het ´leed´van Schiphol lijkt voor jullie hopelijk vast alweer lang geleden. Fijn dat het allemaal toch weer goed is gekomen. Geniet van de periode dat je daar bent en daarbij( want daar ging je toch ook voor naar Suriname) een goede stage toe gewenst.Groet van ons uit Eindhoven.

  • 03 April 2008 - 16:54

    Malawigroep:

    Heeeee allemaal!

    Even een snel berichtje van ons hier uit het mooie en warme Malawi!
    Fijn dat het goed met jullie gaat!
    Met ons gaat het ook goed, veel indrukken tijdens stage!

    tot de volgende keer,

    Groetjes Azungu's

  • 27 Januari 2012 - 11:56

    Homo:

    ik ben homo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Hoi Hoi, Ik ga stage lopen van 25 maart tot ongeveer 1 juli in Nieuw Nickerie in Suriname. Mijn stage vindt plaats in het streekziekenhuis Nickerie, ik zal daar werkzaam zijn als eind 3de jaar verpleegkundige. Ik ben onwijs enthousiast en heb er zin in.. Groetjes Ilse

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 894
Totaal aantal bezoekers 36317

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 25 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: