Fawaka? - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Ilse Sprik - WaarBenJij.nu Fawaka? - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Ilse Sprik - WaarBenJij.nu

Fawaka?

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

12 April 2008 | Suriname, Nieuw Nickerie

Haaj,

Fawaka? A’e go.

Ja, ik begin al een beetje Surinaams te leren praten. Had van te voren niet gedacht dat die straattaal (het heet officieel Sranantongo) zoveel gebruikt wordt. Al mijn collega’s praten het, veel patiënten ook, ze kunnen dan ook nog wel Nederlands maar ze praten het een beetje door elkaar heen. Dan wordt hier ook nog eens veel Hindoestaans gesproken, er is dus best soms een taalbarrière.
Voor wie trouwens wilt weten wat fawaka betekent, hoe gaat het. En A'e go betekent het gaat goed!
Veel woorden die we gebruiken in het Nederlands kennen ze hier dan ook wel alleen dan hebben ze er een hele andere betekenis voor. Bijv. wandelen, ze zeggen dan bijv. ga je wandelen of ben je het weekend wezen wandelen? In Nederland zou dit betekenen wandelen dat je gaat lopen of zo. Hier betekend wandelen uitgaan of op stap gaan. Dus als je gaat wandelen op de fiets (wat ik in het begin zo raar vond, hoe kun je nu wandelen op de fiets haha), dan ga je dus gewoon weg naar het dorp op de fiets.

Op stage gaat het nog steeds goed, echt zulke aardige en gastvrije mensen. Mag nog steeds veel verpleegkundige handelingen uitvoeren. Het is hier ook zo wanneer je 1x meekijkt verwachten ze ook echt dat je het daarna zelfstandig uitvoert. Heb al veel ook meegekeken bij onderzoeken, behandelingen of bepaalde foto’s die gemaakt worden. Er komen erg veel diverse ziektes voor. Aids komt hier ook veel voor, had van te voren wel al veel over de ziekte gehoord en geleerd. Alleen wanneer je zelf iemand ziet die er zo onderlijdt begrijp je het pas echt. Zo ook een vrouw bij mij op de afdeling, vind het soms wel moeilijk haar te moeten verzorgen. Ze is zo mager, niet bij bewustzijn en ze lijdt enorm. Het is gewoon wachten tot dat haar lichaam het opgeeft, want zodra de doktoren horen dat je aids hebt gaan ze ook al niet verder met een behandeling dan wordt je al op gegeven.
Wat ook erg leerzaam om te zien hoe ze bepaalde situaties oplossen met zo weinig materialen, ze zijn zo creatief maar dat moet hier ook wel, handschoenen trek je hier in nood situaties aan (niet eens bij bloedprikken en infuusprikken:S, wat is dan wel een nood situatie??). Een collega van mij had gezegd dat ik zeker ook nog een weekje bij haar op de MCU, is wat acutere zorg, moet komen werken. Ga nu ook proberen om op de eerste hulp/ ambulance te komen, dit mocht al zeker 1 dag maar dat vind te weinig. Ook mocht ik al 1 dag op de verloskamer, maar ook hier wil ik graag een volledige week. Je leert dan gewoon veel meer want na 1 dag heb je alleen nog maar indrukken en kun je nog niet echt zelfstandig werken. Ben echt nog steeds erg blij met mijn stage op de vrouwenafdeling!

Afgelopen weekend zijn we lekker gaan zwemmen, jullie zullen de foto’s wel zien haha. Was toen toch wel flink verbrand, maar goed de volgende dag was het mooi weggetrokken en mooi bruin geworden. We hebben ook nog wat leuke foto’s genomen;) dus voor wie wil lachen:P haha zou ik ze er wel onder bijzetten.

Een vrouw die als schoonmaakster werkt bij Michelle op de afdeling, nodigde ons uit om mee naar de tempel te gaan, we mochten ook bij haar komen eten maar we hadden al gekookt. Ze woont ook bij ons in de straat, we werden door een busje opgepikt want we gingen nog wat andere mensen uit de omgeving oppikken. Allemaal waren ze prachtig aangekleed, mooie rokken met veel gouden versieringen. Het was voor hun binnen het Hindoeïsme dat ze nu 9 dagen moeten vasten, ze gaan dan ook 9 dagen lang naar de tempel. Het hindoeïsme is hier nog best groot, er zijn best veel Hindoestanen hier in Nickerie ook in ziekenhuis worden geregeld Hindoestanen opgenomen. Nadat ze gebeden hadden moesten we met onze handen over een kaarsje heen gaan. Dit doen ze na altijd na een gebed. Ook kregen we een soort rond geel stempelje boven je neus tussen je ogen. Er werd veel gezongen. Toen ze klaar waren ging iedereen naar buiten om daar te gaan eten. Dit doen ze kennelijk altijd. We kregen een groot blad van een boom, daarin werd eerst water gedaan zodat je handen kon wassen. Daarna kwamen er verschillende mensen die omstebeurt rijst, groente en saus in je blad deden. Het was eigenlijk gewoon roti alleen dan zonder vlees omdat ze nu even 9 dagen geen vlees mogen eten. Het smaakte heerlijk, alleen zoals alles hier weer lekker pittig.. phoe! We werden ’s avonds weer thuis afgezet, het was een hele leuke en mooie ervaring.

We blijven af en toe nog steeds last hebben van kikkers, het is al minder geworden. Als je naar de wc gaat dan doe je automatisch al een check of hij kikkervrij is haha. We vangen ze nu ook nog wel eens ook een potje haha, maar zetten ze wel weer netjes buiten hoor.

Donderdag hadden we het idee om zelfgemaakte pizza te eten. Tjaa in Nederland gaat dit altijd heel goed, alleen hier bleef het deeg echt super plakken. We hadden er al minder water in gedaan als moest maar toch. Uiteindelijk heb ik het deeg van mijn handen geschraapt op een bord. Na het moeilijke proces hoe het in de oven te krijgen, wat er een volgend probleem hoe het was ons bord af te krijgen. We hadden de borden wel ingesmeerd maar het bleef aan de randen toch plakken. Toen hadden we uiteindelijk roerbak pizza, heerlijk, echt een aanrader:P

Werd gisternacht in mijn slaap wakker en dacht regent het nou echt? Nee dat kan niet ik ben toch niet in Nederland, helaas het was wel waar het had de hele nacht gerent en de hele ochtend ook. We moesten naar de vreemdelingen politie en de bank dus we moesten door ons zandpad wat een modderpoel was geworden. Zelfs hoe verlept we door de regen er ook uitzagen we kregen nog genoeg aandacht van de gehele mannelijke Surinaamse bevolking. We zeiden al nu hoeven we ons al helemaal niet meer netjes aan te kleden of op te maken, je krijgt toch aandacht genoeg.

Gister waren we naar de bruiloft geweest van een collega van ons in het ziekenhuis. Seline had een taxi geregeld, haar kinderen gingen ook mee. Winston haar man zingt altijd de liederen in de kerk, dit doet hij echt heel prachtig. De dienst was weer in het kindertehuis, alles was mooi aangekleed. De bruid was van Hindoestaanse afkomst, wanneer iemand van Hindoestaanse afkomst is dan trouwen ze meestal in meerdere kleuren. De bruid was in het rood met oranje en de bruidegom in het wit. Eerst was het officiële gedeelte, na het ja woord begon iedereen wat los te komen. Heb nog nooit een bruiloft meegemaakt met zoveel humor, echt heb constant dubbel gelegen van het lachen. Zoveel grappen, het leek wel weer een aflevering van Raymond is laat, deel 2 ofzo;). Die humor is hier gewoon heel anders, zou het eigenlijk moeten filmen zei ik al, iedereen giert het dan ook uit. Het draait hier gewoon vooral om vrolijkheid en blijdschap. Later kunnen we ook nog lekker rijst eten met gebakken banaan, was heerlijk gaan we binnenkort ook proberen zelf te maken want in Nederland was het niet zo goed gelukt maar we hebben de nodige tips meegekregen. Ze hadden me ook nog gewaarschuwd dat een gedeelte scherp kon zijn, moest het toch proberen dus neem een volle hap, oeeeii zo scherp had ik echt niet moeten doen, zat mega veel peper in. Na het eten/ handen schudden enz. Was het tijd voor optredens, zo leuk hoe ze hier in de muziek opgaan, prachtig! Heb er ook een filmpje van gemaakt, zou proberen om het op de site te krijgen. Het duurde heel lang voordat ze de taart gingen aansnijden maar na veel zang ging het toch gebeuren, de taart was lekker. Als laatste werd de muziek aangezet zodat iedereen samen kon gaan dansen. De liedjes van de dienst zitten nu nog steeds in mijn hoofd, erg leuk.

Het regent op het moment nog steeds Minder, maar de temperatuur blijft gelukkig wel lekker.

Thanks voor de reacties

  • 12 April 2008 - 20:25

    Papa En Mama:

    hoi Ilse , wat ben jij al bruin en wat zie je er goed uit.
    Prachtige foto's maar die zandweg,wat erg.
    Had toch maar je rubberlaarzen mee genomen, hahaha. We genieten van je verhalen en weten ook dat je het erg naar je zin hebt.Je maakt erg veel mee, zelfs al een bruiloft. Geeft een goed gevoel hoe jullie daar worden opgenomen.
    Ja en dan die was he , denk je nog wel eens aan mij zeker nu je het zelf moet doen.
    Veel liefs en bigi brasa ) dikke knuffel) van ons.

  • 13 April 2008 - 10:31

    Nicole:

    zijn jullie ook al bij de zee geweest?
    Liefs van Nicole

  • 13 April 2008 - 11:03

    Willem:

    Grappig, Michelle heeft het in haar blog nog niet over 1 'huisdier' gehad, blijkbaar zitten die alleen op de kamer van jou en die van Marlon. ;-)
    Waarschijnlijker is dat ieder van je je verblijf anders waarneemt & die verschillende belevenissen zijn weer voor ons mooi om te lezen. Vormen zo 1 verhaal.
    Intrigerend dat verdriet (aids) en vreugde (humor bij bruiloft) zo dicht bij elkaar liggen.
    Veel plezier & succes!
    Pa van Michelle.

  • 13 April 2008 - 11:13

    Doreen:

    Leuk, die lekkere ouderwetse wasmachine, die je zelf eerst moet vullen met water, doet me denken aan 'vroeger'thuis!!! Dat jullie daarom iedere zaterdag lang met de was bezig zijn, verbaasd me dan ook niet, daar moet je echt de tijd voor nemen, ja!!
    En gezellig dat je een beetje straattaal leert, maar pas op met 'tjoptjop', wat we hier in Nederland ook wel eens zeggen, volgens Duncan(Sur.Flexleraar) wordt dat veel gebruikt bij het vrijen!!!!
    Ook een idee voor ons "roerbakpizza's"!
    De verhaaltjes zijn altijd weer gezellig om te lezen, dus kijken we weer uit naar het volgende,
    lieve groeten,
    mama van Michelle

  • 13 April 2008 - 12:41

    Anny En Henk:

    Dag Ilse.

    Zo te lezen blijft het nog steeds een hele belevenis die stage van jullie daar in Suriname. Ik hoop dat het tot het einde zo leuk blijft en kijk al weer uit naar het volgende verhaal van jullie. veel plezier verder en succes gewenst van Anny en mij.

    Groetje van Henk

  • 15 April 2008 - 10:36

    Marie-Christine:

    Hoi Ilse,

    Wat leuk om je site te lezen. je hebt een erg leuke schrijfstijl en is met plezier te lezen. Je opgewekte karakter komt helemaal terug in je verhaal. ik kan lezen dat je het naar je zin hebt, fijn. Wat maak je veel mee, hele leuke interessante dingen, cultuurgebonden maar beroepsgericht ook een hele ander wereld. Ik kom er nu pas echt tot te reageren op je site omdat ik net alle introducties van alle stagiaires achter de rug heb. (28). Excuses daarvoor. Ik zal je vanaf nu blijven volgen.
    Ik moet nu weer naar een afspraak. Je hoort snel weer van me.
    \Groetjes, ook aan Michelle en Marlon.
    Marie-Christine

  • 16 April 2008 - 07:10

    Aline:

    Hoi Ilse,
    Wat een geweldig avontuur zeg! Leren, werken, cultuursnuiven, relaxen en wat rondspetteren in het zwembad onder de palmbomen....Kei goed man! Leuk om alles te lezen en je foto's te zien. Ken je het liedje "kleine Wasjes, grote Wasjes, stop ze in de Wasmachien" (zingen met de dikke Surinaamse Wé en je Wás is Weer schoon).
    Bij ons in de stal was het vrijdag 28 maart even de afdeling verloskunde: 1 geitje is bevallen van een zoon.
    Nou, de groetjes maar weer.

  • 17 April 2008 - 12:53

    Marleen:

    Ha Ilse!
    bedankt voor jullie smsje:)
    maar ik zie dat je je vak hebt gevonden.... PIZA bakken haha die foto is echt leuk!
    en ik zie daar een fles bacardi dus jullie zullen niet veel te kort komen;)
    maar die filmpjes zijn echt leuk die moet je meer maken!
    ik las ff dat stuk van die handeling dat lijkt me wel raar dat je zo ineens die handelingen moet doen! en zo zonder handschoenen! hebben jullie wel genoeg mee genomen;) maar dat zal echt wel vet zijn als jij op de eerste hulp en op de verloskamers mag meekijken! lijkt me echt wel een vette ervaring om te kijken hoe dat bij hun gaat! ik hoop dat ze dan wel handschoenen aan doen bij zon bloederige bevalling;)
    maar haha leuk dat straattaal! haha dan moet je daar express zo kei brabants gaan praten dat lijkt me ook wel grappig:)dan mag je mij straks wel vieze woordjes in het surinaams leren;) haha
    maar jullie hebben wel een superdeluxe wasmachine.. haha
    trouwens hoe is de muziek daar? gaan jullie nog op salsa les?
    maar nog veel plezieros;)
    kusssss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Hoi Hoi, Ik ga stage lopen van 25 maart tot ongeveer 1 juli in Nieuw Nickerie in Suriname. Mijn stage vindt plaats in het streekziekenhuis Nickerie, ik zal daar werkzaam zijn als eind 3de jaar verpleegkundige. Ik ben onwijs enthousiast en heb er zin in.. Groetjes Ilse

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 959
Totaal aantal bezoekers 36311

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 25 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: