Salsa les en hindoestaanse bruiloft! - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Ilse Sprik - WaarBenJij.nu Salsa les en hindoestaanse bruiloft! - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Ilse Sprik - WaarBenJij.nu

Salsa les en hindoestaanse bruiloft!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

19 April 2008 | Suriname, Nieuw Nickerie

Mm jaaa eindelijk na een paar dagen regen schijnt de zon weer. Pff en dit keer is hij ook echt super heet.

Dinsdag waren we voor het eerst naar Salsa les geweest. Dit was leuk, we hebben de basis pasjes geleerd. Zit nu nog steeds de hele tijd met 1,2,3 5,6,7 in mijn hoofd. Ze tellen en dansen alleen op de 1,2 en 3 op de 4 dansen ze niet en dan tellen ze weer 5,6,7 en op de 8 moet je ook weer niet dansen. Ben benieuwd hoe het straks verder verloopt als ik met een danspartner moet dansen :P denk dat dat toch wel iets moeilijker gaat worden, vond dit al lastig.. We moesten goed oefenen zei de lerares, dit hadden we meteen maar gedaan wat natuurlijk een grote giechel partij werd, maar we zetten door. Ik hou jullie op de hoogte:)

We hadden vrijdag avond weer een bruiloft. Dit keer was het een Hindoestaanse bruiloft. We gingen met Seline, haar dochter Sacha en de huishoudster mee. We hadden al gehoord dat het altijd heel uitgebreid is met heel veel eten. De mensen zagen er allemaal zo prachtig weer uit, mooie gouden versieringen, komen wij aan met onze spijkerbroeken:P We werden vriendelijk ontvangen de moeder van de bruid zei al meteen, straks veel eten hoor. Nou hier kon je ook niet onderuit. We zaten nog maar net of de kleine bakjes met hapjes werden je al aangereikt. Het eerste gerechtje waren nootjes maar dan in een super pittige saus, pff! Het tweede gerechtje hadden wij zelf ook al een keer gemaakt, alleen hadden wij er gelukkig niet zoveel peper op gedaan.. dat werd dus blussen. Later kregen we ook nog zoetige dingetjes. Je had het net op, of het volgende kwam alweer. Op gegeven moment kwam de bruidegom, hij was in het geel gekleed met heel veel versieringen. Eest waren ze met hem een heel ritueel aan het doen, het is traditie dat het meisje er nog niet bij is maar later van boven komt. Het was namelijk bij mensen thuis. Het meisje was ook echt prachtig, ze werden met elkaars handen vastgebonden, en er gebeurden nog meer rituelen. Bij een Hindoestaanse bruiloft is het zo dat het meisje en de jongen voor 12uur ’s avonds weer thuis moeten zijn. Ze mogen dan ook 2 dagen niet naar huis, daarna mogen ze pas weer hun ouders bezoeken. Daarna begint het echte feest pas. Het is ook zo dan er twee feesten zijn, 1tje bij de bruid thuis dan staat er soort mooie kooi waarin ze trouwen en 1 feest bij de jongen thuis daar staat niet zo’n kooi want daar wordt ook niet getrouwd. Allemaal heel ingewikkeld, maar wat ze ook zeiden, bij een Hindoestaanse bruiloft maken de bruid en de bruidegom niet echt veel mee omdat ze eigenlijk overal niet bij mogen zijn, wanneer de rest feest viert. Toch vond ik het allemaal heel mooi om te zien. We hadden op gegeven moment ook niet echt meer honger maar we moesten mee om te eten:) We kregen net als in de tempel weer een blad waarin je je handen moest wassen, en waar je daarna de rijst enz. in kreeg. Ik blijf die roti echt lekker vinden, alleen wel super pittig. Maar daar wen ik wel aan.
Had trouwens donderdag zelf Surinaams gekookt, op mijn stage hadden ze het me helemaal uitgelegd hoe het moest, wel grappig zelfs een paar patiënten gaven tips. Rijst, vlees en veel masala kruiden en peper, dat is het het hier eigenlijk. Het smaakte wel goed, alleen had ik de kruiden denk ik nog iets meer moeten opwarmen en misschien er iets minder in moeten doen het smaakte een beetje zanderig maar wel lekker. Tegen de tijd dat ik hier weg ga kan ik voor jullie allemaal Surinaams koken.

Vanochtend hadden Marlon en ik de boodschappen gedaan. Onze tassen waren echt zo zwaar, we vielen bijna om, maar we moesten wat inkopen doen omdat we door de weeks werken, en zoals de markt die is er iedere dag maar tot 1uur. Denk dat mijn tas wel 15kg was, toch was het allemaal gelukkig niet duur. Bij de slager voor een hele week voor 3 personen vlees gehaald en je was 40srd kwijt is nog geen 10euro voor 3 personen dus.. Misschien dat we binnenkort wel eens een bbq geven, wie trouwens wil komen is van harte welkome hoor;) haha

Morgen willen we naar Zeedijk gaan, dus nee Nicole we zijn er nog steeds niet geweest. schijnt ook heel mooi te zijn en dan daarna lekker na genieten op het strand.. ja stage lopen is hard hoor:P Maar die dagen heb je wel nodig om bij te komen omdat je de rest van de week moet werken, niet dat het werk hier veel is wat je moet doen, het is alleen zwaar omdat je veel je rug belast hier met al die bedden opmaken.

Aline ik ken trouwens dat liedje ja van die wasjes erg leuk, hier heb je meer van die liedjes.. moet me dan af en toe inhouden om niet te lachen.

Vanavond gaan we met een meisje van de mannenafdeling mee naar een feest. Dus we gaan voor het eerst echt uit voor hoe ver dat hier kan. Ben erg benieuwd, maar het zou wel veel muziek en dans zijn. Neem ook maar me deet (= anti muggencrème) mee. Ben nu al zo lek geprikt en vanavond zullen er ook wel weer de nodige muggen zijn.

Had woensdag mijn eerste kaartje ontvangen erg leuk om kaartjes hier te ontvangen. Bedankt hoor papa, mama en Nicole.
Ook heel erg bedankt weer voor de leuke berichten, ik lees ze altijd hoor.. erg leuk!

xxx

  • 19 April 2008 - 22:20

    Doreen:

    Ha die Ilse,
    Ben benieuwd of je op het feest van zaterdag nog wat van je salsalessen in de praktijk hebt kunnen brengen!? We horen, lezen, zien(foto's) het wel!
    Zo te lezen vermaken jullie je opperbest daar in het warme en regenachtige Suriname!!!
    groetjes
    mama van Michelle en van de rest

  • 20 April 2008 - 07:37

    Papa En Mama:

    Hoi Ilse
    Wat een feesten hebben jullie toch, wordt er wel gewerkt ???Leuk dat je nu ook zaterdagavond een keertje gaat wandelen ofwel gaat stappen.Geniet er van maar denk aan wat er in nederland op je wacht.Lijkt me lekker om straks echt surinaams te proeven en leuk dat jij dat dan voor ons kookt. Doe je het dan in de zelfde hoeveelheid als daar ? Kan ik de fam. alwel vast uitnodigen, hahaha.
    Grappig die foto's van de was erg vindingrijk hoor.

    groetjes ,dikke kus.

  • 20 April 2008 - 16:19

    Henk En Anny:

    hoi Ilse
    Ik zat net het verhaal te lezen en het lijkt wel of jij alleen maar kookt. Is dit ook zo of lijkt dat maar? De andere schrijven daar maar weinig over. Ons Marlon kan ook eitjes bakken hoor. Maar over een week of 5 komen we zeker bij jullie op de BBQ. Weet je al hoe je in Nederland wil trouwen? Want je ziet daar verschillende mogelijkheden. Kun je kiezen wat je het leukste vindt. Doe voorzichtig aan met je zware stage en tot het volgende berichtje.

    Groetjes uit Venhorst

  • 21 April 2008 - 15:38

    Eelco:

    Weer een leuke update lieverd!

    Echt leuk om het verhaal te lezen, zeker met de foto's erbij!

    Veel succes deze week..!

    kus eelco

  • 23 April 2008 - 13:30

    Ans Coenen:

    Hallo Nicole, ik kreeg dit adres van jouw moeder, wat leuk om alles te lezen.
    Wat een leuke ervaringen, om nooit meer te vergeten.
    Als je terug bent wil ik graag een paar recepten van je weten, ik wordt nu wel nieuwsgierig hoe alles smaakt.
    Leuk dat Karin 3 weken naar je toe komt, kan je even bijkletsen en weer leuke dingen samen doen.

    Groetjes en nog heel veel plezier daar in Suriname, Ans

  • 24 April 2008 - 13:57

    Marleen:

    Hee ilse!
    alles goed? ik lees dat het goed is! het gaat zo zijn gangetje! jammer dat jullie zon slecht weer in het weekend gehad hebben maar ik lees dat het al weer wat op knapt! kun je hier niet wat 30 graden heen sturen;) zijn we dadelijk net zo bruin als jullie!
    maar die salsa les echt vet haha ik zie jullie al dansen met zon surinamer of doen jullie nog allen?
    maar de groetjes aan alll jullie huisdieren;)
    kusss

  • 24 April 2008 - 13:58

    Marleen:

    MMM knakkies trouwens:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Hoi Hoi, Ik ga stage lopen van 25 maart tot ongeveer 1 juli in Nieuw Nickerie in Suriname. Mijn stage vindt plaats in het streekziekenhuis Nickerie, ik zal daar werkzaam zijn als eind 3de jaar verpleegkundige. Ik ben onwijs enthousiast en heb er zin in.. Groetjes Ilse

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 36314

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 25 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: