Feest! - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Ilse Sprik - WaarBenJij.nu Feest! - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Ilse Sprik - WaarBenJij.nu

Feest!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

02 Mei 2008 | Suriname, Nieuw Nickerie

Heey!
Alles gaat goed hier, lekker weer dus dan komt alles goed!

Zaterdag waren we met kennissen, onder andere een collega van Michelle in de buurt van colakreek geweest. We werden al om 5uur ’s ochtends opgehaald. Het was een hele lange reis naar Paramaribo, want ze moesten ook nog een vriendin van de collega Eveliene ophalen. We kwamen pas zo rond 12/13 uur aan, de reis blijft altijd zwaar vind ik zo helemaal naar Paramaribo en dan nog wel een uur de binnenlanden in. We zijn niet echt naar Colakreek geweest, maar in een vakantiepark er langs, ach ja het is dezelfde kreek. Het was echt super heet, net alsof ze wisten dat we kwamen zwemmen en bruin wilde worden. Marlon en ik hebben meteen onze bikini aangetrokken, haha moesten we de bosjes in om ons om te kleden. Het water was lekker alleen echt kreek/ rivier water, als je naar jezelf kijkt op de bodem ben je helemaal bruin/oranje/rood. Heel raar om te zien. Na het zwemmen hadden we een zonnebad genomen, zoals de surinaamers het noemen, dat zeggen ze wanneer je in de zon gaat liggen en niet gaat zwemmen, je gaat dan een zonnebad nemen:P We hebben lekker heel de middag in de felle zon gelegen, volgens mij verklaarde al die surinaamers daar ons volledig voor gek. Pas later in de middag gingen hun zwemmen. Er was ook een glijbaan bij, leuk denk je, nou vooral pijnlijk. Je ketst aan alle kanten tegen de randen aan, Marlon en ik hebben nu nog er blauwe plekken van, ook gingen we een paar keer samen er van af. Marlon ging voorop en ik erachter, alleen ging het niet helemaal zoals gepland, ik viel echt super hard op marlon in het water haha. Om 4 uur konden we in ons huisje/bungalow, dat was ook op het terrein, het was eigenlijk een soort camping met een beheerder. Er waren ook veel gezinnen die daar gewoon vakantie komen vieren, druk bezig zijn de afwas te doen, water te halen en daarna de was te doen. Erg gezellig en een erg leuke sfeer. Toen we onze spullen hadden neergezet had Robert (= een javaanse jongen heeft alleen een Nederlandse naam) de nasi al klaar. Super, Super lekker. Zo knap dat hij het zo lekker klaar kan maken, net als of je het hebt afgehaald.
’S Avonds zijn we lekker buiten gaan zitten. Rond 8 uur gingen we barbecueën, alleen moest eerst de bbq nog aan, Volgens mij hadden wij er meer verstand van dus we hebben ze maar even bijgestaan. De gemarineerde kip ging erop en het rook heerlijk. Iedereen op de camping zeg maar heeft ook gezellig muziek aan staan, allemaal van die surinaamse liederen, ook al zo leuk. ’s Avond hebben we nog wat gedronken en lekker de hele avond buitengezeten, moest me wel goed insmeren met deet want was de vorige avond al helemaal lek gestoken. Het was een gezellige avond. Marlon en ik moesten alleen in een 1 persoonsbed samen slapen, pff krap maar gelukkig hadden we iets gedronken dat het iets minder erg was:) ook gingen de ramen niet echt dicht, met als gevolg de volgende ochtend zaten we onder een muggen.
We werden ’s ochtends al vroeg wakker van de motorcross die op het terrein werd gehouden. Weer veel muziek, we hadden ook nog tafel voetbal gespeeld, ben ik alleen super slecht in, gelukkig kon die jongen waarmee ik samen speelde het heel goed.
Rond 12 uur reden we weer aan, hun allemaal al weer aan de rijst pff ik echt nog niet hoor. We gingen eerst weer naar Paramaribo en daarna pas naar Nickerie. We waren onderweg ook nog naar een klein plaatsje Wageningen geweest, ligt dichtbij Nickerie. Rond 18uur kwamen we pas weer thuis aan, het was een lange reis en het lijkt wel of er steeds meer hobbeltjes in de weg er extra bijkomen, pff auw mijn kont! Thuis hadden we meteen broodje knakworst en wentelteefjes gegeten, was weer lekker Hollands.

Dinsdag waren we weer naar onze salsa les geweest, we gingen weer in paren oefenen. We hebben onder andere de merenge (of hoe je het ook schrijft) gedanst, erg vrolijk die muziek. We zijn nu ook al wat verder met de salsa, ik begin langzaam mijn heupen te bewegen. Ik kan nu ook al samen met mijn danspartner de draai naar rechts en een andere draai. Als ik terug in Nederland ben ga ik het jullie leren, maar eerst moet ik het zelf maar eens onder de knie krijgen.

Woensdag ochtends hadden we geen stroom, ik werd wakker en merkte al meteen dat mijn airco het niet deed. En ja hoor de stroom was uitgevallen hier. Dus ik met mijn zaklampje door het huis heen, maar overal was geen stroom ook niet op straat. Was wel raar hoor zo in het donker je haren en make up doen. We hadden gelukkig nog 1 kaarsje van een trouwerij van laatst, dus het werd een gezellig ontbijt bij kaarlicht zo romantisch:P Onze Koninginnedag begon dus ook leuk. We raar dat ik dit jaar voor het eerst geen Koninginnedag heb gevierd, je probeert je collega’s het uit te leggen wat het is maar ze kennen het hier niet. Het is ook raar want je bent er eigenlijk niet echt met je gedachtes bij want hier zit hier in je ritme en het was voor mij een gewone werkdag. Hoop dat Koninginnedag voor jullie wel allemaal een succes is geweest? Dag van de arbeid 1 mei wordt hier dan wel weer gevierd.

Gister was het 1 mei dag van de arbeid. Dit werd hier schijnbaar gevierd, het is een officiële verlof dag dus dat is ook wel een keer leuk om dan juist te werken. Gister ging de hoofd zuster van de vrouwenafdeling voor ons koken, ze komt altijd heel streng over qua uiterlijk en hoe ze kijkt, maar onder tussen is het een heel lief vrouwtje. Ze kwam al naar me toe dit wat we nu gaan doen moet je niet in je verslag zetten he;) We hebben op de afdeling klasse kamers voor de rijkere mensen, daar werd gekookt, we gingen allemaal stiekem de kamer in om te gaan eten. De hooft zuster had bruine bonen met rijst gemaakt of te wel BB met R.. is echt Surinaams. Het smaakte lekker hoor, maar om half 11 ’s ochtends kan ik geen heel bord rijst op eten.. pff! Ik moet ook telkens wanneer iemand iets te eten mee heeft het proeven, eergisteren had ook een collega iets voor me gemaakt, alleen zat er zwart peper in.. auw! En haha iedereen me weer uitlachen, wel grappig. De hoofd zuster had daarom gister speciaal maar een bordje zonder peper gemaakt, wel lief. Leuk om dit op zo’n feestdag mee te maken, erg gezellige sfeer dan.
Gister avond wouden we naar het internetcafé en daarna lekker uiteten, alleen waren we vergeten dat alles dichtzat. Bij de markt was veel gezellige muziek dus waren we maar daar in de buurt uit eten geweest, eerst lekker op het terrasje gezeten.

Het is bijna zover, Karin gaan we morgen/ zaterdag ophalen van Zanderij. We vertrekken al vroeg en nemen de eerste bus. We blijven daarna een lang weekend in Paramaribo, dus dat wordt gezellig.

Hou jullie op de hoogte, heb trouwens weer post gehad erg leuk om kaartjes/ dingetjes enz te ontvangen. Marleen had ook een leuke cd samen gesteld met leuke Hollandse hits:P Ze had de cd zelf ingesproken, heb me echt kapot gelachen, maar wel ontzettend leuk! Haha;)

kusjes

  • 02 Mei 2008 - 18:46

    Willem:

    Je bent er snel bij, de 1e van de 3. Mooi! :-) Leuke foto's ook!

  • 02 Mei 2008 - 19:05

    Doreen:

    het klinkt allemaal reuze gezellig en volgens mij was het dat ook, dan moet je die lange reis maar voor lief nemen ;-) !! En misschien raak je er wel aan gewend want dit weekend weer!!
    Je bent al echt héél bruin in ieder geval in vergelijking met Michelle, maar die doet er waarschijnlijk dan ook geen moeite voor! Geniet van de tijd die je krijgt met je zus Karin :-)
    lieve groeten van mama van Michelle

  • 02 Mei 2008 - 20:17

    Anny:

    Hoi Ilse Met jou gaat ook alles goed zo te zien. Je hebt lekker genoten van het weekend en nu weer naar Parimaribo om je zus op te halen. Wat zal dat ook een leuke tijd worden. Ook krijg ik de indruk dat je je wel thuis voelt op de vrouwen afdeling want ze verwennen je daar. Probeer wel te slapen als je zus er is en niet de hele nacht te kletsen want de volgende dag is het toch weer vroeg op hè. Maar geniet er maar lekker van de tijd dat ze bij jullie is. Gaat ze ook mee op salsa les?
    Groetjes van de moeder van Marlon

  • 02 Mei 2008 - 20:40

    Papa En Mama:

    Hoi Ilse
    Weer een druk weekje gehad,zo lezen we .
    Maar je moet niet te lang in de felle zon blijven hoor.( denk aan opa ) Maar je bent wel al lekker bruin.
    Leuk zo verwent te worden door de directrice, mag ook wel jullie werken hard. Morgen komt karin, pas je een beetje op haar want al die surinaamse jongens en dan weer een blond meisje?
    Als dat maar goed gaat,hahaha.
    Geniet ervan en maak er een leuke vakantie van . voor Karin dan want jullie echte vakantie komt nog.

    Veel plezier,dikke kus van ons.

  • 02 Mei 2008 - 20:42

    Bert & Astrid:

    Aan je verhalen te lezen heb je het nog steeds super naar je zin :) Je zit er al weer een maand, wat gaat de tijd snel he! De merenge heb ik (Astrid) ook vorig jaar met dansles gehad, weet alleen niet of die hier op dezelfde manier wordt gedanst als in Suriname. Zo te lezen kan je in Suriname ook lekker eten. We volgen je belevenissen op de voet, ook de foto's zijn erg leuk om te zien!

    Groetjes Bert & Astrid

  • 03 Mei 2008 - 12:52

    Henny:

    Karin is vertrokken,het was erg druk op schiphol. Lange wachttijden, het andere uiterste. Maar goed ze had er zin in en de meisjes zien elkaar vanavond half 10 onze tijd.
    Groetjes van ons.

  • 05 Mei 2008 - 07:42

    Marleen:

    Hee ilse!
    jullie zijn al goed bruin geworden:)
    mooi dat het daar mooi weer is hier wordt het ook al wat beter!
    lekker zo'n weekend weg volgensmij!pff wel lang rijden! maar wel echt rlxt lekker zwemmen en op de glijbaan haha dat ze dat daar hebben! en in het zonnebad of hoe noemen jullie dat! en lekker bbq enzo klinkt echt gezellig!
    is die zwarte peper ook zo heet klinkt al heet wooow haha ik geloof wel dat ze daar om lachen!
    maar haha vet dat je die cd vet vond! echt een dolle bui had ik toen ik vond dat ook ff super vet:P
    maar veel plezier met je zus! en veel plezier met in parimaribo!
    kuss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Hoi Hoi, Ik ga stage lopen van 25 maart tot ongeveer 1 juli in Nieuw Nickerie in Suriname. Mijn stage vindt plaats in het streekziekenhuis Nickerie, ik zal daar werkzaam zijn als eind 3de jaar verpleegkundige. Ik ben onwijs enthousiast en heb er zin in.. Groetjes Ilse

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 36637

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 25 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: